Welcome Guest [Log In] [Register]
Add Reply
Urban Legend di Sarawak
Topic Started: Mar 6 2012, 02:27 AM (3,739 Views)
thrasher115
Administrator
Sekadar hasil tulisan kreatif berdasarkan cerita lamak zaman mensia..

Urban Legend

Kitak orang pasti tauk citer urban legend ..citer omputih tapi sebenarnya local urban legend pun ada di sekitar kita tok.Cerita-cerita yang kita dengar tentang sesuatu atau tentang seseorang yang sik tauk sebenarnya hakikat barang ya menar atau sik tapi kadang-kadang bila dah rami urang bercerita pasal ya barang ya udah jadi benar dan seakan benar sebab banyak gilak urang bercerita pasal ya walhal kebenarannya belumdapat ditunjukkan agik nak.

Cerita ya besar 3% tapidibesar besar jadi 50 % dan boleh jadi 200%.Cerita ya jadi perbualan urang ramie dan mesti ada sesuatu pembukak ceritanya kakya dicerita sidak di suatu tempat dan kakya boleh turun temurun dicerita bergenerasi generasi serta ditokok tambah dan dicampur darab sekali.

Antara local urban legend yang terkenal tek :-

1. hantu kom-kom
2. hantu lemang
3. hantu janet
4. misteri wanita berpurdah
5. hantu susu
6. misteri wanita di pendam cina batu 3
7. miteri kehilangan miak camping di santubong
8. misteri wanita di jambatan
9. satey murah duhal satey asuk satey pusak
10. koteng berjalan atas aik
11. keturunan antu bangkit

tok belum campur dengan urban legend kat sekolah asrama aku dolok,sepanjang aku sekolah di sia banyak cerita cerita misteri yang aku dengar dari senior tapi sampei akhirnya sik ada juak kujumpa,kunanyak ngan sidak dolok ada jumpakah? Kata sidak senior dolok menceritangan sidak..emm 500 x 3 samalah ya.Jadi sebelum aku meninggalkan sekolah ya aku sempat ngolah 3 cerita karut di mana hasilnya 7 tahun lepas ya ada sedara aku masuk sekolah ya dan bercerita ngan aku cerita yang aku olah ya dolok tapi ada juak ditokok tambah makei nambah best cerita.
Antara urban legend kat sekolah aku dolok.

1. keranda terbang
2. urang mbasuh bju tengah malam di bilik mandik sik bermuka
3. misteri urang berjalan di luar penjan tapi bilit ya tingkat tiga.
4. misteri perempuan duduk di atas locker baju sambil merenung kita
5. misteri sepasang laki bini bukak selimut kita tengah malam dan merenung kita
6. misteri warden yang boleh berjalan atas atap dan bergerak sepantas kilat
7. misteri di bilit mandik yang ada urang belagu padahal sik ada
8. paling bestlah misteri askar jepun berkawat heheh

banyakgik eh sampei kusik ingat cerita cerita ya tapi apa mok ku citer pasal urban legend kat local kita toklah yang paling glemerlah masa tahun 1990an lok misteri wanita berpurdah.

Bulak cerita siney siney jak ku pergi masa ya,malar jak cerita ya,wanita berpurdah makei kancil merah,minum darah anak dara( mun bukan anak dara sik dapat kah?) jadinya berpurdah tek bukan pasalnyatok urang kuat agama tapi sebenarnya kononnya tek napok mukanya yang jaik dan nya perlukan darah untuk mengembalikan awet muda dan kecantikkannya .Jadi lepak di kubah ria ada certaya,lepak di saujana ada ceritaya,pergi santubong ada ceritaya,pergi ke tabuan ada ceritaya,pergi ke senadin ada cerita ya pergi ke piasau ada cerita ya,sampei limbang eh ada juak cerita ya urangg semua gago..heran herah heran..


Boleh terbang kah wanita berpurdah(WB) tok.mun mcm ya nya tok mungkin ada kaitan ngan smallville ataupun mak lampir.ataupun wb tok bukan sorang,mungkin sidak tok berkumpulan,macam satria bajahitam nak atau justiriser atau power rangers yang bergerak secara kumpulan dan bukannya berseorangan,musykil musykil.siapa sebenarnya WB.Sampei ada kawan aku di saberkas Miri madah ompuan tok sama seperguruan Mona Fandey lah..eii panjangnyanya cerita emmm mengarut atau ditokok tambah dan dicampur darab,kesimpulannya mengada ngadalah..

Jadi ada satu versi gik tek member ku madah ITM masa ya ITM semariang agik,belum ada U nya yang lalu nait taraf jadi Universitas.. :P cerita ku dengar tek sidak kenak kuarantin,4 orang mpuan kenak serang,sorang sik sempat masuk hospital lalu mati,darahnya kerin..eiii lalu gagolah seantero kuching tek.dan kemisterianya bertambah nyata,ini memang angkara mak lampir.aku yang tengah menaip tok pun terasa kemisteriannya yang dahsyat ya..takut takutttt..

Jadi dipendek cerita tek masa hari raya ngabas lah umah member aku miak blajar ITM,tanyak lah aku pasal isu ya .dan dijawab olehnya dengan hilaian ketawa

”Hehehehehehehehhehehehehhehehheheeehehehhehehehehhehehhehe”

Dan aku nanyak kenak? Nya madah ada nya dengar versi citer ya,dari urang lain sorang,dua orang singan aku dah jadi 4 orang kakya ada gik mati sorang..aku nanyak ngannya..

“benarkah kejadian itu berlaku di tempat saudari?”aku nanyak dengan penuh persoalan dan memerlukan jawapan yang konkrit dan pasti.

Jawabnya sambil bersahaja…sik pernah terjadi,nyamuk ngisap darah adalah,sorang demam denggi..emm adakah WB ya bertukar jadi nyamuk..?
Heheh jawapanya memang siklah apala..jadi katanya lagik,ada satu malam guard madah sidak ada ompuan berpurdah datang maok ngabas anak sedaranya,guard madah ngan ompuan ya..

“sore ini ibu nggak bisa melawatin keponakan ibuk di universitas ini,masa ini bukannya untuk melawat,ibuk bisa datang pada pagi besoknya”

Sambil menanti sebuah jawaban(bukan nyanyian padi ya) guard ya nerves juak eh.tapi kakya ompuan ya berlalu pergi dan madah nya sik tauk masa lawatan.singan ya ajak..

Betapa tulus rindu menusuk jiwaku
Semoga kau tahu isi hatiku
Dan seiring waktu yang terus berputar
Aku masih terhanyut dalam mimpiku

Sesungguhnya aku ingin memelukmu ..

Aih jadi lagu padi agik hehe ,jadi kesimpulannya dapat kitak orang nangar sesuatu cerita yang kecik atau sik ada jadi ntah apa ntah cerita kah.


Kak Janet / Hantu Janet

Cerita tok mun sik salah aku dalam 1980an dan 1990an.di kuching.pendek cerita ompuan nama janet tok nya buntin oleh lelaki hidung belang,Hit and Run lah kira,makan berdua kenyang seorang si Janet tok,dahlah ngembak malu perut besar kulu kilir kenak hina urang dan lain-lain..
Dipendek cerita tek,si janet tok pun pendek akal lalu menamatkan riwayatnya sendirik,jadi sik juak ku tauk macam ney nya menamatkan riwayatnya pun.terjun sungai Sarawak,minum Clorox,minum racun cap kuda laut,menggantung dirik,berdiri atas rel keretapi(tapi Sarawak sik ada keretapi)

Jadi dikononkan urang jadi urban legendnya tek,arakaian tiada berapa lama antara,ada kelibat ompuan kayo kayo malam malam ,nya nunggu lelaki hidung belang yang maok ncarik mpuan nak,jadi bila dah betul rondeng tek orang laki tok ngangkutlah mpuan tok si Janet tok..tapi kakya si janet tok yang kelihatan cantik menarik tertarik dan debum bertukar wajahnya menjadi separa raksaksa macam cerita ultraman,gaban dan power rangers,imagine jak kitak orang,mun sik dapat imagine bukak jak website ultraman tangar jak muka raksaksa,macam yalah muka si Janet ya..

Jadi pendek cerita ya urang laki ya mungkin mati kenak isap ..isap darahlah.mati dibunuh atau mati terkejut,jadi selagik ada lelaki hidung belang di kuching tok nya akan balas dendam ngan setiap lelaki hidung berbelang macam zebra.

Jadi belum ada kajian menyeluruh dari masyarakat setempat,ada sik pertalian Janet tok dengan saudari pontianak yang dah kalibernya menakutkan urang dah tersohor dan terkenal sekian lama,mungkn Janet tok ahli baru KPS (Kelab Pontianak Sarawak) jadi anda yang berhidung belang dan carik ompuan malam malam awas hehehehe…


Hantu lemang

Kisah urban legend tok berkaitan dengan makanan..emm ada juak hantu jual lemang eh….Hantu tok dikategorikan di bawah sub kategori hantu makan bukannya makan hantu..tok kisah di kuching dolok ada urang jual lemang time maghrib.nya jual memang masa maghrib,heran urang apahal time ya jak nya jual,ngetok ngetok umah urang,jadi mula mula urang sik kisah lamak lamak malas juak,jadi si penjual lemang tok nya main ditnggal jak lemang depan muka pintu umah.urang ingat sedekah tek nak,bila dimakan sedap eh..check check tengah tengah lemang ya ada merah cecair..darrraaahhhhhhhhhhh..misteri hantu lemang.

Mungkin kinek toknya sik berjual dari umah ke rumah mungkin nya dah jual secara E-Commerce ataupun masuk dalam Lemang Index,Lemang Fund ataupunAmerican Lemang atau http://hantulemang.blogspot.com.

Satey murah

Sigek gik juak urban legend pasal makanan tok,ada satu tempat di Kuchinglah nya satu ketika dolok jual satey murah gila.10 sen secucuk,apa lagik warga bandaraya makanlah.tauk ajak rasa satey nak malas ku madah camney rasanya..cecah ngan kuah pergh..murah agik ya bukan macam satey kajang di semariang ya heheh..jadi muka urang bejual ya pun sik familiar bah,mungkin urang luar kata sidak nak,siklah kisah,makan jakla,janji murah.

Dalam masa yang sama banyak urang gago kehilangan pusak,kehilangan asuk.Sik juak urang kisah mungkin kali sidak DBKU atau MBKS ngolah projek membasmi bbinatang liar ataupun ada gik URBAN LEGEND sampingan madah ada urang nangkap sidak pusak ngan asuk kakya jual kilo ngan Jong Crocodile Farm di Siburan nun makei makan sidak boyak.

Balit pada cerita satey tek..hatta satu ketika urang makan satey tek terlekat ngan bulu indah aikk,,pelik juak,sik macam bulu manok(manok ney ada bulu heheh) sik macam kulit lembu,wasangka dan prasangka pun muncul.

Jadi ada orang mengikut urang jual satey tok ke umahnya dan bila sampei kat umahnya..nya nanggar banyak kulit pusak bait pusak siam,pusak tompok,pusak hitam,pusak kelabu,pusak putih,pusak oren tergantung kat umah ya,sik ketinggalan kulit asuk juak,tulang temulang ada juak dikumpulnya sigek tempat,mungkin nya jual di kedai lain jadi sup tulang..emmm

Ngekot kata urang ya tek,Dagin pusak dan dagin asuk ya di kumpulnya sama lalu diblendernya bekakya dingkahnya jintan manis,jintan hitam,lada secukup rasa,cengkih,garam 2 camca kecil, serbuk kari (mungkin serbuk kari adabi atau babas)dan direndamnya dalam rempah untuk satu malam sambil bekakya nya memburu pusak dan asuk gik..perghh..

Have you eat satey lately..emm satey apa yang anda makan?Anda pasti satey ayam????

Huahuahua..aku ketawa dengan kuatnya sambil menaip aku ketawa..mujurlah aku lamak sik makan satey hua huaa….Penjual satey ya bukannya dikategorikan sebagai hantu makanan tapi menjual makanan yang berhantu..kesian Pusak pusak yang hilang ya dan kepada pembaca pembaca yang mbaca artikel ku tok yang kehilangan kuching dan pusak jangan haraplah anda berjumpa dengan pusak kesayangan anda lagik….

Hantu Susu

Satu lagik hantu yang dikategorikan dalam hantu sektor makanan ialah the infamous Hantu Susu atau kat melaya digelar sebagai hantu Kopek..bukannya rambutan kopek warna kunin ya tapi Kopek tok adalah bahasa kollokial atau bahasa slanga untuk Buah dada..chewah berbahasa Malaysia saya..mun nak disebut dengan bahasa halus agik Hantu tok boleh lah digelar hantu Payudara..hahaa mcm ada unsur kelucahan yang melampau jak nama hantu tok huahua…Mungkin hantu tok boleh disub kategorikan gelaran Hantu Lucah juak hmm..

Mula mula dolok aku pun sik juak tauk apa Kaitan Hantu susu tu dengan cerita hantu,adakah hantu tok mengejar susu(payudara) atau hantu tok yang mempunyai susu..konfius konfius jadi akau pun mula bertanya dan tertanya Tanya sampeilah aku di tanah Melaya nun dan berkelakar ngan member nemiak KL.Katanya dengan muka serius,

“Hantu susu ni takde kaitan dengan Susu Lembu,Susu Dutch Lady,Susu nespray bahkan susu Cap Junjung oleh kerane takde cap atau cop jename ini pade hantu hantu tersebut” mm kawan aku tok sebenarnya seorang blokar dan pakar loyar buruk yang terkenal di kawasan Parlimen N 65..heheh..sambungnya lagi…

“ Sekitar tahun 1970an terdapat banyak setinggan di Kuala Lumpur dan dalam masa yang sama pihak kerajaan juga ingin menghapuskan setinggan dan untuk mewujudkan sebuah bandaraya yang bersih permai dan menuju wawasan,bandaraya cemerlang,bersatu padu,berbudi bahasa dan berbudaya” apa daa panjangnya ,mcm ceramah politik pulak..

“ jadi dihikayatkan pulak oleh orang “ mcm cerita dongeng jak bunyinya eh..

‘ adalah di satu tempat perkampungan setinggan ni,proses pemindahan dan perobohan kawasan setinggan dilaksanakan dengan mengejut.Traktor,Lori,Jintolak dan segala jenis kenderaan besar memusnahkan rumah rumah setinggan di situ”

“ dalam proses pemusnahan tu tiba tiba ada seorang peremuan hysteria menjerit sekuat kuatnya,rupa rupanya dia baru balik dari membeli susu dari kedai di luar kawasan setinggan tersebut.Dan yang mengerikan lagi adalah anaknya yang berusia setahun tidur dalam buaian di rumahnya yang telah dirobohkan dan diratakan.Modus operandi pegawai bandaraya pulak hanya mengetuk ngetuk pintu rumah ,dan kalau takdak orang menjawab,Pegawai tu akan assume bahawa orang dah pindah keluar dan rumah kosong tidak berpenghuni”

Jadi bila dah sikda jawapan tek lalulah sidak jentolak meratakan terus rumah area sia.paduhal ada nemiak kecik atau dalam bahasa omputihnya tek baby dalam uyut.Yalah tek dah tidor neylahnya nak nyaut bila urang ngetok pintu dan sigek juak.nemiak kecik umur kedak ya neylah pandei nyaut nak.huhu.Tedah ada jak duhal ompuan nak nerais hysteria ya maknya ..maok mbeli susu makei anaknya.jadi kedong anaknya tidor sekejap tek keluar lah meli susu kat kedai sik jauh dari sia..tedah ada jak eh aku nok naip tok pandei sedih juak rasa eh,asa maok nangis jak ngenang cerita sedih tok…huhu…

Tapi dah terlambat maok nyelamat miak ya.tempat ya dah rata,rumah dah bercerai berai ,hancur luluh,nasik dah jadi bubur,ayam dah jadi ayam penyet dan susu dah menjadi teh tarik..Sidak nak ncarik pun sik tauk siney nak ncarik.Jadi oleh kerana ompuan tok tinggal berseorangan,mungkin ibu tunggal ataupun ibu tinggal sikda sedara mara sia,bahkan jiran jemiran pun dah sik tinggal sia,jadi pihak berkuasa tempatan sikda rujukan juak nak ngompom benar sik cerita ompuan ya.
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
thrasher115
Administrator
Urban legend sambungannya..

Lepas menulis tentang urban legend ariya terpikir juak aku beberapa cerita yang lupak juak aku ceritakan yang aku telah dengar berdengar dengar dari urang sekelilin dari kawan mawan ke saudara mara(bukan majlis amanah rakyat atau uitm)

Dari kuching sampei ke lawas,dan semenanjung juaklah..seperti mula-mulaaku bukak cerita tok dan bercerita tentang urban legend ada juak urban legend lain yang memangnya kita sebenarnya sik fahamdan sik tauk adakah menar menar wujud atau sekadar satu cerita lagenda nak…
Aku refresh agik tentang urban legend yang kumulakan ariya..

Antara local urban legend yang terkenal tek :-

1. hantu kom-kom
2. hantu lemang
3. hantu janet
4. misteri wanita berpurdah
5. hantu susu
6. misteri wanita di pendam cina batu 3
7. miteri kehilangan miak camping di santubong
8. misteri wanita di jambatan
9. satey murah duhal satey asuk satey pusak
10. koteng berjalan atas aik
11. keturunan antu bangkit

dan aku ada cerita tentang cerita wanita berpurdah,hantu lemang,satey murah dan kak janet.jadi oleh kerana aku teringin gilak maok nyambong cerita tok walaupun sikda bayaran royalty atau sepertinya dari sapa-sapa atas desakan urang ramie aku pun nyambung juak(rasa macam artis jak)

1. Cerita Penyamun/Penyamun dari Brunei/aktiviti penyemahan

Ke tiga tiga cerita tok ada kaitan.Cerita penyamun tok dah berlarutan beberapa dekad lamaknya,dari zaman nenek aku sampeilah zaman aku nemiak,Cuma beberapatahun kebelakangan tok sik da gilak urang kelakar tentang penyamunan tok.Penyamun dalam kategori tok bukan lah penyamun dalam Kanun keseksaan atau rancangan 999(menyamun yang dikategorikan sebagai perompakan atau dalam bahasa indonnya = rampok)

Istilah penyamun dalam suasana masyarakat sarawak tok lebih dikenali sebagai aktiviti memotong kepalak(headhunting),entah apalah sidak tok,dari motong palak baguslah motong getah sebab kinek tok harga getah nait ataupun motong(melasik) rumput rampai dan lalang lalang kat tepi jeraya nak,luas juak rupanya..

Balit pada cerita sidak penyamun tek,aktiviti tok dikatakan sebenarnya berkaitan ngan pembangunan.Mun ada jembatan baru diolah,bangunan baru diolah,sekolah mauk diolah maka perlulah ada semahan terhadap tempat ya.yang lebih sesuai agik ialah palak manusia.Disebabkan masyarakat kita tok masih percayak dengan amalan animisme walaupun dah beragama,pemikiran macam ya masih juak menghantui sebahagiannya bait mana-mana bangsa dan suku kaum lah dari melayu,iban,bidayuh,cina dan sebagainya.

Jadi dengan kepercayaan macamya tek,masyarakat beranggapan memang ada wujud geng penyamun yang menyamun palak untuk kegunaan pembangunan,sebab dikatakanlah kata uranglah missal sik disemah,penunggu dekat area ya(bukannya jaga atau security macam Dayacop,PJM,atau JIna Guard services) tapi penunggu yang dikatakan seperti makhluk halus nok penduduk tetap kawasan ya akan berasa sik selesa dengan pencerobohan manusia di kawasannya ya..macam mun urang masuk dalam kawasan kita mencerubuh nak mesti kita marah nak..

Jadi sebagai penyelesaiannya untuk menenangkan hati dan memberi kepuasan pada sidak ya,maka semahan perlulah diolah,setakat manok,kambin,babi(atau nama manjanya sang khinzir),kerbau atau lembu(semadi kita sitok sik ada gajah,zirafah,) jadi semahan binatang tok mungkin diberik ngan penunggu yang bertaraf kelas F ajak(macam kontraktor kelas F jak bunyinya) tapi mun penunggu nok power tek siklahnya mauk setakat manokk atau kambin jak nak..mesti mauk makhluk yang pandei,terer dan bijak dengan kata lain manusialah(bukan makhluk bijak seperti doraemon)

Palak atau manusia yang dah dibunuh ya akan ditanam di kawasan bangunan ya(macam cerita ku awal tek tentang nemiak dibuang di mega hotel)
Tempat ditanam ya kebiasaannya tiang utama tempat ya atau kesemua tiang ya,kononlah tek mun sekiranya sik disemah sia,ada jak bala bencana nok akan datang ke bangunan ya atau urang sekitarnya.

Macam di miri,mun kitak orang ada masuk dalam mahkamah miri makei pintu depan ada duak igek tiang kat tanggak sia,ada guard nok kerja sia pernah nyerita ngan aku kononnya masa bangunan ya maok diolah sidak ada dengar kisah duak palak dimbak masok ke dalam kawasn pembinaan ya,palak laki dan palak mpuan sorang,each makei sigek tiang..

Jambatan asean kat kuala baram ada urang ncerita 10 palak ada ditanam dari kawasan seberang tok sampeilah ke seberang kat sungei ya..

Macam di kuching ada kawan aku cerita tentang kehilangan paknek nya nok tinggal di kampung rampangi asal,nok sebelum jambatan santubong ya.Pak nek nya tok umo 80 lebih masa ya..kira-kira tahun 1985/1986 masa ya jambatan santubong tengah diolah.Pakneknya nang selalu keluar pergi kebun sik jauh dari umah sidak.then satu hari,terus hilang ..hilang..maksud aku hilanglah(bukan invisible ataupun ghaib) mun nok kata dimakan harimau belang,kita sitok bukan ada rimo speseies ya..nang masa ya jambatan tengah diolah,tiang dah didirikan nak..berminggu minggu semua urang ncarik,polis ,urang kampong dll..sik ada kesan

Familynya last last olah kesimpulan ,antara beberapa tiang jambatan santubong ya memang adalah dekat sia urang tua ya ditanam…..

Dalam tahun 1980 an sapa-sapa tinggal di kuching memang tauk cerita penyamun nait umah urang terutama kampong-kampung nok tepi sungei dari bintawak sampeilah ke kampong masjid.jadi mun malam ari memang ada urang kampong berjaga-jaga tek kira nemiak bujanglah nak berganti-ganti jaga malam ari takut sidak penyamun tok datang ngaco sidak,sebab ada diceritakan sidak tok pernah nait umah kira maok ncarik palak lah.tapi sik sempat lalu terjun and lari ke perauk nok dah tersedia di sungei..

Citer tok randomly berlaku di kampong kampung sepanjang tebingan sungei tok,jadi masa yang nang berjaga jak urang sekampung kampong sampei mun siang ari tek ada cerita juak tek bait bait mun berjalan tepi jeraya kononnya ada cerita tek miak balit sekolah kenak tarit masuk moto lalu dimbak lari ergh…tapi sikda juak ku nengar miak sama sekolah ku ilang kah apa nak..tapi ya kira masih kecik nak zaman miak sekolah rendah..sik piker barang ya gilak..

Jadibila dah besar sikit,terpikir juak aku cerita tok sapa geng Penyamun tok sebenarnya,sidakbekerja ngan sapa dan kakya berapa gaji sidak dapat setiap kali dapat motong palak,bayaran tunai kah atau bank in dalam bank,ada sik EPF kah,macam ney sidak belajar motong palak,ada kursus motong palakkah..jawapannya sampei aritok ku sik tauk sebab aku belum pernah berkawan ngan penyamun palak agik..kakya cerita tok beransur ilang sampeilah dalam pertengahan 1990an

Ada penyamun turun dari Brunei ncarik palak,aik penyamun Brunei dah? Dikatakan sidak tok turun makei keta plet Brunei .Kakya lalulah tek mun nanggar plet kereta Brunei bait bait lah sebab mungkin sidak penyamun ya,aik eran juak ku apahal penyamun Brunei ada sitok..diceritakan oleh urang gik tek sepalak sidak dapat Dollar Brunei 1000..convert duit Malaysia RM 2,200 macam ya..diceritakan agik urang tek sidak tok diupah oleh Sultan Brunei..aik apahal sultan Brunei tok..

Jadi malarjak mata melingas di jeraya kuching tok,awok eh jeraya kuching bukan macam jeraya miri or limbang ,sebab di jeraya miri dan limbang banyak keta Plat KB atau BR nak,jadi kebetulan juak nannggar keta plet Brunei di kuching lalulah timbul syak wasangka yang pelbagai …tok mesti penyamun tok hehehe padahal sidak datang bercuti kah apa nak…

Cerita tok dikuatkan agik tek masa ya ada mayat djumpa sik berpalak di jeraya nuju damai beach,nang masuk suratkhabar lah..jadi kata urang kuching,nang adalah penyamun tok

PENYAMUN STRIKE BACK
THE RETURN OF PENYAMUN
PENYAMUN VERSION 8.3

Keadaan tok menguatkan agik kepercayaan urang jadinya…

Aku ingat keadaan tok kat kuching jak,bila ke miri tek aih sama juak,ingat cerita ya ada di kuching jak juak sampei ke miri duhal.(hahah dah Miri dekat gik brunei hahahha)Then ada kawan ku tinggal di kampong Pulau Melayu nyerita sampei ada kereta Brunei masuk kampong sidak malam malam habis pecah mecah kakya urang dalam ya kenak pollen sebab disusupect penyamun,tapi check check duhal mok ngabas sedaranya sia( kira kampong Pulau Melayu tok terbagi duak.sebelah sidak asal mukah sebelah sidak asal Brunei)

Dicerita oleh kawan ku di Miri tek,sidak sultan brunei tok kununnya ceriternya sultan Brunei maok membesarkan istananya jadi expand ke tepi sungei,tapi masa mok ngolah ya,macam-macam jak halangan and masalah kat tempat pembinaan ya sampei engineer dari Australia,amerika dan Britain pun sik dapat mok nulong,bisa palak sultan Brunei jadinya.

Jadi akan pada suatu malam adik sultan Brunei termimpi satu perkara,ada urang tua baju putih ngagaknya(malar jak urang tua baju putih jadinya nak mun part mimpi pelik pelik,sik ada baju lain kali agaknya) nya madah tek mun maok selamat tempat ya perlu disemah dan ngkah palak 1000 igek baruk tempat ya selamat..

Terjaga dari lenanya lalulah diagaknya abangnya lalu dipadah apa mimpi ya,mula-mula konon tek sik dilalek oleh sultan Brunei tapi dah berapa kali adiknya mimpi barang yang sama kira agree juak lalunya.Kakya lalu dikerah pembesar istana ncarik mercenary makei ncarik palak makei tujuan menyemah istananya ya…mula-mula mauk disuruh motong palak rakyat sendirik tapi ngenang tek rakyat sendirik nang sik banyak(banyak gik penduduk kuching) lalu dkerahkan sidak tentera upahan a.k.a penyamun tok ngambik palak rakyat Negara bersebelahan ataukata lain sabah dan Sarawak….
(tok cerita ajak mun urang brunei atau sultan brunei mbaca tok,iboh manas ngan aku,ok)heheh

Tapi seperti zaman 1980an,cerita penyamun 1990an tok pun beransur ansur ilang juak jadinya,mungkin urang dah kurang bercerita pasal ya agik dan urang sk lalek gilak nak.

Tapi pembanunan tetap ada di utara,tengah selatan di Sarawak tok dan di kuching tok banyak pembangunan baru nok diolah kerajaan.Dan.Mesti kitak orangselalu nengar banyak kes urang ilang dalam suratkhabar nak,bini urang,laki urang,miak kecik,miak sekolah,miak angkat dara,urang tua..mun sik percayak pergi juak ke balai polis berdekatan,tannggar kat papan kenyataan sidak ada di shownya muka sidak urang ilang ya….siney pergi sidak ya semua..ilang tanpa kesan???? Ngikot statistic urang ilang banyak sik ada dijumpai…

Mungkin sidak ya dah ada di debah bangunan ADUN kat petra Jaya,mungkin ada debah jambatan bintawak…Plaza Merdeka maok diolah,Boulevard Kuching,Boulevard Miri maok di expand,waterfront maok dibesrakan…bangunan lain banyak gik mauk diolah bait di kuching,miri,sibu dan lain lain…permintaan terhadap palak manusia amat tinggi masa tok…Berjaga-jaga ngan palak anda…zaman penganggoran tok,palak palak tok berharga .


2. Penyemahan di telaga-telaga Minyak Miri

Cerita tok pasal menyemah juak tapi di mirilah dan spesifik agik ngan telaga telaga minyak.Ada urang tua bercerita ngan akulah,bulaknya..bulak juak aku nak cerita ngan kitak orang.sebab cerita tok aku dengar bukan dari sorang duak banyak lagik dari urang lain terutama member member aku nok kerja minyak.

Miri dolok bukan macam miri kinek tok,masa ya telaga minyak di siney siney.Parkson ya dolok nang ada telaga minyak area sia,kawasan imperiall mall ya quarters kerajaan and kakya boulevard ya nang utan payak kakya mun belah darat kat lereng bukit ada juak telaga minyak tapi sik dibukak..boleh kata zaman dolok telaga minyak di darat miri tok banyak juak lah,sik seperti kinek tok semua di laut ajak kecuali telaga berisik aik jak ada di darat heheh..

Balit kepada cerita urang tua ya tek,umonya kinek tok 60 lebih juaklah,masa zaman tahun 50 ke 60 an nya pernah jadi drebar pickup ngantar and ngambik pekerja gali cari dan cari gali minyak,kebanyakkannya buruh asinglah dari India,Pakistan,Bangladesh,china sebab kerja minyak time ya kira berat pok.nya ngantar dari kuarters ke lutong dan berapa tempat agik di miri ya...bukan macam zaman tok nak teknologi hebat hebat jak,urang semua pro dan berkursus sia sinek jak. Darin timenya mula bekerja dah dinasihat oleh seniornyalah

“Mun kau datang sia antar jak terus balit,mun ko ambik sidak bekak ambik jalan jak terus,jangan ko turun dari jeep”

Jadi musykil juak orang tua tok yang pada masa zaman ya belum tualah nak…jadi siknya kisah gilak,tapi dah beberapa bulan nya kerja tek,timbul kemusykilan yang amat jelas pada jiwa raganya dan hati sanubarinya.dalam 2 ke 3 minggu sebulan sekali,nya nanggar ada jak muka sidak sia berkurangan sorang sorang jak.siknya lalek juak tapi bila nya ngantar 10 balit 9 memangnya eran,tapi bila dah diingatnya pesan supervisornya tek,balit ajaklah pok..

Mok ditanyak ngan sidak sia serba salah juak nak,muka sidak ya selamba jak,jarang kelakar agikpun pakcik ya sik tauk kelakar Bangladesh Pakistan ataupun Punjabi,nanggar citer hindustan tauklah sebab ada sarikata melayu.Jadi beberapa lamak kak ya nya dapat kerja lain,sebelum nya berenti ditanyak juak haltok ngan seniornya tek…

Duhal duhal..rupa rupanya….setiap minggu sekali sidak tok akan menggalik lebih dalam lagik tapi masalahnya adajak menghalang dari penggalian lebih dalam walaupun jentera canggih nak(consider canggih zaman yalah) jadi mok makei dapat kadang kadang disimbah sidak mesin ya atau ke dalamlubang ya darah manok,darahlembu atau darah khinzir atau kadang-kadangkali dengan bangkeinya.

Akan tetapi pada masa-masa tertentu telaga
minyak ya mauk lebih dari daging lembu,kambin atau sang khinzir…nya mauk manusia..

Manusia..do you know manusia?in English we say it human being…wooo ganasnya,kenapa harus manusia,kenak sik kambin,lembu atau babi (sang khinzir)

Tinggi nilai manusia tok dalam pengorbanan terutamanya mun mok disedekahkan ngan penunggu tok nak..jadi kesimpulannya pekerja-pekerja asing toklah yang dijadikan santapan penunggu tok,bila sik dapat jak minyak ya kuar terpancut,ada jak urang nok dibuang ke dalam lubang ya idup-idup,bahkan dari cerita pakcik ya kadang-kadang bukan pekerja asing ya jak dijadikan santapan atau persembahan semahan telaga minyak ya.kadang-kadang ada juak penduduk tempatan nok ditangkap terutama perempuan,anak dara yang ditikam ke dalam telaga minyak ya..erkkkkkk

Bila mendengar cerita ya ,orang tua ya terus kecut perut nengarnya..takutnya hatiku,bergetar hatiku,dap dip dup,dap dip dup…mungkin ya ketakutan urang tua yang masa ya belum tua..semenjak ya nya menjauhi telaga minyak atau berkaitan ngan minyak kecualilah stesen minyak dan minyak cap kapak yang digunakannya untuk sapu perut bila sakit perut.

Mungkin telaga minyak dah sik ada gik di darat dan pindah kelaut nak akan tetapi…
The story continue atau kata bahasa melayunya ceritaya bersambung..
Bersambung macam ney…

Urban legend continues kesinambungan dari mangsa telaga minyak tok

1. Wanita misteri di Parkson

Cerita tok bersumberkan cerita dari memberku kerja security kat Parkson sia,masa mula-mula nya kerja sia ada juak diceritakan oleh membernya kerja di sia iboh jalan makei tanggak kat Watson sia mun lepas malam-malam.
Hatinya pun tertanya-tanya,kenapa,mengapa,berapa,bagaimana dan siap
Mmm siknya lalek,seminggu,duak minggu dan tiga minggu sikda papa juak dan sik lalek..

Akan tetapi pada suatu malam,jam 1 pagi macam ya kiranya berjalan kat tingkat 1, terkayo kayonya kat area Mcd ,tetibanya tertanggar dari jauh kat tanggak ,kat kerusi sebelah tanggak ya ada ompuan tercangok cangok kat sia,aik apa ompuan tok,dah tengah malam masih rilek kat sitok,baruk jaknya maok ngagak tek,ompuan ya lalu angkat kakya nuju ke pintu tanggak kecemasan sebelah lea sport centre ya..diikut jak kawan ku ya,masuk lam ya sik ada pun..eran juaknya siknya lalek

Berapa ari kakya masanya duduk dibah dekat pintu.tup tup nya nanggar ompuan ya berdiri di tingkat satu ditunggahnya lari juak ompuan ya dikepungnya nait atas sik dapat juak dikepung,bila dicerita ngan member sama security sidak madah iboh dilalek gilak tentang ya sidak y adah biasa nangga dan siklalek gilak.

Kadang kadang bisin juak bunyi di atas ya ,hilaian sidak tok bukan macam harum sundal malam,lebih macam bunyi orang tercekik bila makan,,imagine jak kitak orang sendirik,kadang-kadang tek bunyi grill nak makei nutup pintu ya bergegar,malas juak sidak tok lalek nak.dah tauk apa dan siapa…emm

Mun nanggar wayang kat sia kitak orang nanggar nok midnite ya..emmm..bait bait jak,mun lif terhenti tengah tengah bukan di Ground floor..erk..

Dikatakan ompuan ya dolok adalah knonnya roh mangsa semahan yang masihada di bawah bangunan parkson masa sia ada telaga minyak dolok.emmm..emmm..emmm
Huhuhahahhahahhuhuhahaha(ketawa dengan mengerikan hehe) mun dapat dikategorikan dalam spesies spesies hantu Malaysia aku akan mengkategorikan hantu tok sebagai hantu Shopping complex..( tarafnya lain dari remaja remaja yang bertaraf hantu yang melepak di shopping Complex) hahahaha
Offline Profile Quote Post Goto Top
 
1 user reading this topic (1 Guest and 0 Anonymous)
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you
« Previous Topic · Essei,Cerpen dan Tulisan Kreatif · Next Topic »
Add Reply

Theme created by tiptopolive. Find more great themes and skins at the ZB Theme Zone.